Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Frågor & Svar

Här har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret här kan du kontakta oss.

Skriv sökord i fältet eller klicka på någon av rubrikerna för svar.

  • Autogiro

    I det fall du önskar att betala hyran via autogiro kontaktar du Bodenbo på telefonnummer 0921-578 80.
  • Badrum

    Våtutrymmen tål inte hur mycket fukt som helst. Se till att vädra efter dusch och bad, öppna gärna fönstret en stund om det finns ett sådant. Lämna dörren till badrummet på glänt nattetid och torka alltid upp synligt vatten.
  • Balkong

    Det är tillåtet att vädra men inte skaka mattor och sängkläder från din balkong. Undvik att grilla på balkongen eftersom röken kan vara störande för dina grannar även om du bor högst upp. Balkonglådor och parabolantenner skall monteras på räckets insida.
  • Balkongskydd

    Balkongskydd får inte sättas upp. Vid frågor kontakta områdesansvarig.
  • Barnvagnar

    Barnvagnar får inte ställas i trapphuset eller direkt utanför porten eftersom detta är en utrymningsväg och för insatser av räddningstjänsten.
  • Brandvarnare

    Samtliga Bodenbos lägenheter är utrustade med brandvarnare. Hyresgästen skall själv testa brandvarnaren en gång per månad genom att trycka på knappen. Fungerar inte brandvarnaren så kontakta Felanmälan på BodenBo.
  • Bredband

    Samtliga fastigheter förutom Svartbjörnsbyn och Harads har fiberbredband i lägenheterna. Bredbandstjänster går att beställa via BKO www.bko.se eller Bredbandsbolaget www.bredbandsbolaget.se (Bredbandsbolaget gäller ej Sävast och Erikslund). I Svartbjörnsbyn levererar BDTV internet via Kabel-TV-nätet och i Harads finns internet via ADSL
  • Byta lägenhet

    Om du vill byta lägenhet ber vi dig ringa 0921-578 80 eller besöka vårt kontor på Parkgatan 34 så får du information om vad som gäller.
  • Cyklar

    Cyklar får inte ställas i trapphuset eftersom det är en utrymningsväg vid brand. I många av våra hus finns det cykelrum i källaren alternativt cykelställ utanför.
  • Dörrar

    Om du plockar bort dörrar i din lägenhet måste du sätta tillbaka dem när du flyttar från lägenheten. Se till att förvara dörrarna så att de inte skadas eller förstörs.
  • El

    Alla hyresgäster har eget abonnemang för hushållselen och väljer själva vilken elleverantör du vill ha får hushållselen. Du måste själv anmäla till din elleverantör när du flyttar in och ifrån lägenheten. Glöm inte att abonnemanget skall avslutas när hyresavtalet upphör.
  • Fåglar

    Du får inte mata fåglar från balkongen eftersom bröd och frön drar till sig skadedjur. Det finns även risk för spridning av smitta.
  • Felanmälan

    Ring eller gör felanmälan via Internet om det är något som går sönder eller inte fungerar tillfredsställande i lägenheten, fastigheten, tillhörande område eller byggnader. Telefonnumret är 0921-144 62. Man kan även logga in på sin användare på hemsidan och göra felanmälan direkt på sin lägenhet under det som heter "mina sidor".
  • Fest

    Fest får man ha så länge man inte stör. Det finns inga tider i lagen som säger när man får festa.
  • Flyttning

    Om/när du flyttar ifrån din lägenhet finns det vissa saker du bör tänka på när det gäller exempelvis besiktning, nycklar, städning med mera. Mer information om detta hittar du under Kundservice > Utflyttning.
  • Förråd

    Till varje lägenhet hör ett förråd. Förrådet ligger i källaren, på vinden eller ute på gården beroende på i vilken fastighet du bor. Hänglås till förrådet får du själv ordna. I det fall det sitter ett hänglås, märkt Bb, på ditt förråd när du flyttar in kontaktar du felanmälan för att få det upplåst. Det sitter där för att ingen skall hinna ”ta” förrådet innan den nya hyresgästen har flyttat in.
  • Försäkring

    Det är alltid bra att ha en hemförsäkring som täcker skador på dina tillhörigheter vid exempel brand eller ett inbrott. Den ska även gälla för saker som du har i förråd eller andra utrymmen. Vänd dig direkt till det försäkringsbolag du önskar anlita.
  • Garage

    Den som har ett lägenhetskontrakt hos oss kan hyra garage. Det finns garage att hyra efter tillgång. Om du vill ställa dig i kö för garage gör du det via vår hemsida där du loggar in med dina användaruppgifter.
  • Golv

    Golven kan skyddas från repor genom att du fäster så kallade glidknoppar under benen på stolar och bord. Behöver du flytta tunga möbler kan du lägga en filt eller matta under möbeln och skjuta den framför dig.
  • Golvbrunn

    Golvbrunn och sil i badrum skall rengöras regelbundet av hyresgästen för att undvika stopp i avloppet.
  • Grillning

    Undvik att grilla på balkong eller altan. Tänk även på att inte grilla för nära huset så att os letar sig in i närliggande lägenheter eller brandrisk uppstår.
  • Grovsopor

    Se sophantering.
  • Hemförsäkring

    Din hemförsäkring skyddar alla dina privata saker. Det är viktigt med hemförsäkring vid bränder, inbrott m.m. Tag kontakt med något försäkringsbolag för mer information, villkoren kan skilja mellan bolagen.
  • Husdjur

    Husdjur, hur gulliga de än är, kan i vissa fall uppfattas som störande av dina grannar. Se till att din hund inte skäller eller att din fågel inte skriker. Se till att ditt djur inte är löst eller förorenar barnens sandlådor. Kattsand får inte kastas i toaletten, det orsakat stopp i avloppet. Det gäller även om det står på kattsandspåsen att den går bra att spola ned. Kattsand skall noga paketeras i en plastpåse och kastas i soporna. Alltför ofta så lämnas bajs efter hundar som skapar stor irritation bland de boende. Låt inte hunden urinera utanför husets entré.
  • Hyra

    Hyran skall alltid betalas i förskott, senast per den sista i föregående månad.
  • Installationer

    Ingrepp i lägenheternas ledningar för avlopp, vatten och el får endast göras av behörig personal.
  • Kabel-TV

    Kabel-TV ingår i hyran i form av ett antal kanaler som ingår i ett basutbud. Mer kanaler kan beställas hos din TV-leverantör. Kontakta Bodenbo för information om vad som gäller i den fastighet där du bor.
  • Kötid

    Kötiden är personlig och kan inte överlåtas till någon annan. Kötiden nollställs när man tecknar ett nytt avtal.
  • Lås

    Om du vill ha ett extralås på dörren får du bekosta detta själv. När du flyttar tillfaller låset fastighetsägaren.
  • Lekplatser

    Bodenbo har lekplatser ute på områdena.
  • Måla

    Kontakta oss om du själv vill måla om i din lägenhet. Arbetet som du själv utför måste vara ”fackmannamässigt utfört” annars kan du bli ersättningsskyldig vid avflyttning.
  • Namnskylt

    Namnet på lägenhetsdörren och eventuellt namn i trappuppgång sätts upp av Bodenbo.
  • Nycklar

    Nycklar till ytterdörren skall du vara rädd om. När ni flyttar in hos oss får ni tre stycken orginalnycklar till lägenheten samt två stycken nycklar till tvättcylindern. Alla nycklar skall återlämnas vid avflyttning, även eventuella extra nycklar. Saknas någon nyckel måste ett cylinderbyte göras vilket bekostas av hyresgästen. För att göra extranycklar hos låssmeden måste hyresgästen ha en rekvisition från Bodenbo. Extranycklar betalas av hyresgästen. Meddela oss om ni tappat en nyckel.
  • Parabolantenn

    Parabolantenn får sättas upp på den egna altanen eller balkongen, den skall vara placerad innanför räcket.
  • Parkering

    Respektive p-platsområde är skyltat med vilka villkor som gäller. Om du skall lasta ur eller i tunga föremål får du parkera bilen utanför huset i högst 10 minuter, dock inte på gräsmattan. Lämna inte bilen på tomgång, tänk på stöldrisken och miljön.
  • Parkettgolv

    Skura inte trägolv eftersom vattnet sugs in i träfibrerna som sväller vilket kan förstöra golvet. Parkettgolv städas med dammsugare och/eller microfiberduk, de kan även torkas av med en fuktig trasa.
  • Persienner

    Persienner är inte standardutrustning i våra lägenheter. Om din lägenhet saknar persienner får du själv bekosta dem.
  • Rökning

    Rökning är inte tillåtet i trapphus eller andra gemensamma utrymmen som källare, förråd, tvättstugor etc. Fimparna skall tas med hem eller kastas på anvisad plats, ej direkt i sopkärl. Tänk på att det är ett miljöbrott att kasta fimpar direkt på marken. Dessutom kan dina fimpar hamna i munnen på nyfikna barn.
  • Skadedjur

    I det fall att det dyker upp skadeinsekter i din bostad är du skyldig att kontakta oss så att vi kan vidta åtgärder samt förhindra spridning.
  • Skadegörelse

    All skadegörelse i lägenheten ersätts av den boende. Vissa avskrivningsregler med hänsyn till ålder kan förekomma. SABO:s nyckeltal för lägenhetsreparationer tillämpas vid ersättningsyrkande.
  • Sophantering

    För att minska belastningen på miljön skall dina sopor sorteras. I kretsloppsstugorna hittar du kärl för brännbart, kompost, metall, papper, kartong, hårdplast, rest avfall, förgat/ofärgat glas, batterier samt elektronikavfall. Är du osäker på hur du skall sortera kan du använda dig av ”Nya A – Ö Guiden som hjälper dig att sortera avfallet” eller kontakta oss på telefon 0921-57880 Sop- och källsortering måste göras noggrant. Förpackningar skall rengöras för att undvika lukt och obehag. Tag gärna ur botten på tomburkar i metall, då sparar vi volym. Grovsopor t ex möbler och cyklar sår du själv transportera till återvinningen eller Brännkläppen.
    environment
  • Störningar

    Prata i första hand med den som stör , hjälper inte detta kontakta oss på telefonnummer 0921-57880 och utanför arbetstid störningsjouren på tel 0921-144 72.
  • Tapetsera

    Kontakta oss om du själv vill tapetsera om i din lägenhet. Arbetet som du själv står för måste vara ”fackmannamässigt utfört” annars kan du bli ersättningsskyldig vid avflyttning.
  • Temperatur

    För inomhustemperatur i din lägenhet gäller Socialstyrelsen normer. Bodenbo har egen personal som kan ge information i energifrågor.
  • Tittöga

    Om du vill ha ett så kallat tittöga i din lägenhetsdörr får du bekosta det själv.
  • Trapphus

    Trapphusen är utrymningsvägar vid en eventuell brand och måste därför hållas fria från cyklar, barnvagnar och dylikt. Det är inte heller tillåtet att röka i trapphusen, tänk på allergiker och den allmänna trivseln.
  • Tvättmaskin/torktumlare

    Eventuell installation i lägenheten skall ske av auktoriserad installatör och med godkännande av förvaltaren. Installationen beskostas av hyresgästen själv.
  • Tvättstuga

    Respektive lägenhet skall ha en tillhörande tvättcylinder vilken används för tidsbokning samt som lås för dörren till tvättstugan under tvättiden. Bodenbo har även elektronisk bokning i vissa av fastigheterna. Tvättstugan skall städas av hyresgästen efter användning. Maskiner skall torkas av, dammfilter skall rengöras, golvet sopas det vill säga tvättstugan skall återställas i befintligt skick. Städa så som du vill att den före dig skall ha städat.
  • Uppsägning

    Uppsägning skall ske skriftligen. Om man inte kan komma in till oss så godtas brev eller fax men inte e-post. Uppsägningstiden är tre kalendermånader och börjar nästföljande månadsskifte. Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad.
  • Uteplats

    Du ansvarar själv för skötseln av din uteplats. På områdena finns det gemensamma uteplatser som är till för de boende inom området. Det är ingen bokning på dessa utan först till kvarn gäller.
  • Uthyrning

    Intresseanmälan på lägenheter görs via hemsidan genom att logga in med dina användaruppgifter
  • Ventilation

    Rengör gärna ventilerna i lägenheten någon gång per år men ändra inte läge på dem. De är inställda för att ge så effektiv luftcirkulation som möjligt. Kontakta oss på telefonnummer 0921-57880 om du är osäker.