E-faktura 2018-11-28T11:07:24+00:00

E-faktura

E-faktura är något som är både praktiskt, enkelt och miljövänligt. Fakturan kommer till internetbanken, vilket gör att du kan komma åt den var du än är. Du får också en bra överblick och kontroll samt slipper den administrativa tid det tar att mata in data från pappersfakturan. Sedan bidrar e-faktura till ett reducerat pappersanvändande, vilket minskar din miljöpåverkan. 

Från den 9 januari 2019 kommer e-faktura finnas tillgänglig för registrering i internetbanken.

Vad är elektronisk faktura (e-faktura)?

En elektronisk faktura är digital och skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en hyresavi på papper.

E-faktura bidrar till att det blir:

  • Enkelt att ha kontroll – får bra historik och överblick.
  • Tillgängligt – fakturan kan alltid läsas och betalas i internetbanken.
  • Enkelt att betala – betalningsuppgifterna är ifyllda.
  • Reducerat pappersanvändande – vilket sparar miljön.

Kan jag betala någon annans hyra via e-faktura?

Ja. Fyll då i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när du anmäler dig för e-faktura.

Vad menas med kontraktsinnehavare?

Med kontraktsinnehavare menar vi personen som skrivit på avtalet. Är ni två som skrivit på avtalet är det personen som står högst upp på avin som är ”huvudkund”. Är ni osäker på vem som är huvudkund är ni välkommen att kontakta oss.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Får jag min hyresavi på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper från Bodenbo.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en hyresavi på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen eller den dag som du själv väljer. På de flesta banker kan du välja automatisk betalning på din e-faktura. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Din hyra kommer då betalas via autogiro men vid förändringar på hyran, till exempel vid den årliga hyreshöjningen, sänds en e-faktura till din bank istället för i pappersform.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du någon dag tidigare än du skulle ha fått din hyresavi på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Hur länge sparas min e-faktura?

Hos till exempel Handelsbanken, Swedbank och Nordea sparas e-fakturan 18 månader i din internetbank. Du kan även arkivera din e-faktura för att spara den längre, kontakta din bank för att få mer information hur du gör.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.
Har du frågor om innehållet i e-fakturan, kontakta oss.

Klicka på din bank för att få mer information om e-faktura!

Swedbank

Handelsbanken 

Nordea

SEB

Sparbanken